Leren

Wanneer de leervoorwaarden (reflexen en psychomotoriek) in orde zijn, kunnen we aan de slag met het leren. Ik kan je helpen met onder andere rekenen, schrijven, spellen en lezen.

Schrijven

Hierbij zetten we schrijfmotorische therapie in bij handschriftproblemen zoals onder andere een verkeerde pengreep, de juiste lettervormen niet kunnen maken of niet op de regel kunnen schrijven. We nemen een schrijfmotorische test af en met de resultaten gaan we aan de slag. Tijdens het oefenen komen ademtherapie, reflexintegratie, visuomotorische training, lateralisatietraining, tactiele ontwikkeling, ruimtelijke ontwikkeling en schrijfontwikkeling samen.

Rekenen

Rekenen met je lijf. Ik werk met 'JaMaRa', dit is een rekenmethode om alsnog of opnieuw te leren rekenen. Het start bij de basis van het optellen en aftrekken en het automatiseren van sommen. Het is van groot belang dat je een goede basis hebt in getalbegrip, getalinzicht en het goed kunnen automatiseren door te werken met een duidelijke links-rechts rekenrichting. Met deze manier van werken leggen we een stevige basis voor het rekenen door heel bewust met het lijf (de handen als uitgangspunt) te werken, zo concreet en dicht mogelijk bij jou. Door aan te sluiten bij je rijping (via reflexen en lateralisatie), het aanvoelen en doorleven van getallen en hoeveelheden (via bewegen/neerleggen), kun je op een praktische en snelle manier leren rekenen.

Spellen

Hierbij maken we gebruik van de 'WoordBeeldTrainer'. Dit is een methode die werkt met woordbeelden, waarbij het woordbeeld (visueel) en klankbeeld (auditief) aan elkaar wordt gekoppeld. Het kind onthoudt dan een woord in zijn geheel. Hierdoor wordt het woord verankerd in het geheugen. Hiermee kan een kind alsnog, beter of opnieuw leren spellen. Deze aanpak is wezenlijk anders dan de standaard spellingsmethode op scholen en in veel RT-praktijken. Ook wanneer de diagnose dyslexie is gesteld, blijkt in de praktijk dat je met behulp van 'WoordBeeldTrainer' alsnog prima kunt leren spellen.

Lezen

Hierbij gebruiken we de 'Leesmatrix'. Dit is een leesmethode voor lees- en spellingsproblemen. De koppeling tussen het verwerken van de visuele en auditieve informatie en het verbaliseren hiervan is hierbij de sleutel om tot lezen te kunnen komen. Lezen is geen vaardigheid die een beroep doet op één bepaald gebied in de hersenen. Het leesproces activeert een groot aantal hersengebieden en om die reden moet een goede leesaanpak ook divers zijn. Zowel het auditieve, visuele, tactiele, motorische, emotionele en creatieve aspect is onmisbaar om een goed resultaat neer te zetten. Hier gaan we met de 'Leesmatrix' actief mee aan de slag!